6 tips for å arrangere et vellykket julebord

tips for å planlegge vellykket julebord

6 tips for å arrangere et vellykket julebord

I denne artikkelen får du våre beste tips for å arrangere et vellykket julebord. Arrangementer som julebord blir ofte holdt for å gi noe hyggelig tilbake til de ansatte. Vi kommuniserer digitalt og forholder oss ofte til abstrakte navn og telefonnumre når skal ha tak i noen. Et arrangement som julebordet får medarbeidere mulighet til å møtes ansikt til ansikt, bli bedre kjent med hverandre, dele kompetanse og erfaringer – og ikke minst: forbedre arbeidsmiljøet når man kommer tilbake på jobb igjen.

Hvordan planlegge julebordet

hvordan planlegge julebordFor at julebordet skal gi verdi til medarbeiderne krever det god planlegging og profesjonell gjennomføring. Hvordan skal du få til dette?

1. Vær ute i god tid

Det er liten tvil om at jo tidligere du kommer i gang med planlegging, jo bedre. Noen fordeler ved å være ute i god tid:

  • Det er større sannsynlighet for å finne et egnet sted
  • Det er større sannsynlighet for å finne egnet underholdning
  • Det er lettere å forhandle om gode betingelser med leverandører
  • Ting tar ofte mer tid enn man hadde trodd på forhånd

2. Idemyldring – skriv ned små og store ideer

Hvordan ser du for deg julebordet? Hva finnes av egnede steder? Hva slags mat passer? Hvordan skal gjestene underholdes? Skal det være et tema for julebordet? Hvor mange gjester blir dere anslagsvis? Hvordan gikk julebordet i fjor? Var det noe som skjedde i fjor, som vi kan lære av i år? Spør gjerne medarbeidere om hva de ønsker seg.

3. Velg dato og lokale

Velge lokale til julebord

Velg gjerne flere datoer du kan jobbe utfra, slik at du best mulig kan finne et egnet lokale. Undersøk gjerne at datoen ikke kolliderer med andre arrangementer og hendelser (i den grad det lar seg gjøre).

Når du velger et lokale, bør du undersøke frist for avbestilling, slik at du unngår unødvendige kostnader dersom dere blir tvunget til å avlyse eller finne en ny dato. Dersom dere skal avholde julebordet på en restaurant, kan det være lurt å forhøre seg om hvilke løsninger de har for allergier, intoleranser og dietter. Dersom du har gjort deg tanker om underholdning, bør du sjekke at lokalet egner seg. Et band vil for eksempel kreve en god del plass og kanskje at noe utstyr er på plass.

Aktiv i Oslo har laget en fin liste over lokaler som egner seg til julebord i Oslo.

4. Hvordan velge mat og drikkeMat til julebordet - planlegging

  • Maten bør selvsagt smake godt – og ikke minst gi energi til å holde ut gjennom kvelden. Tenk derfor gjennom om det kan være behov for flere serveringer utover kvelden: Kanskje noe oppfriskende frukt eller snacks dersom dere skal holde på lenge?
  • Drikke: Mange har dårlig erfaring med alkohol og julebord. Kanskje det holder å tilby noe å drikke til maten, og deretter la gjestene stå for egen drikke dersom de ønsker mer?
  • Husk å ta hensyn til de som er har matallergier, intoleranser, er vegetarianere eller har andre matpreferanser. Du kan be om å få beskjed av deltakere i invitasjonen.

5. Hvordan skal gjestene underholdes?

De fleste velger sted først, og underholdning etterpå. Da må du finne underholdning som egner seg til stedet du har valgt. Her er noen spørsmål du bør stille deg før du velger underholdning:

  • Hva trenger du av utstyr til underholdningen?
  • Hvor mye plass trenger du?
  • Skal underholdningen foregå på samme sted? Hvis ikke – skal maten konsumeres før eller etter underholdningen?

Booke en tryllekunstner

Dersom du har budsjett til dette, kan det være en fordel å velge underholdning som «går av seg selv». Da kan du som arrangør slappe av under festen og nyte underholdningen, istedenfor å måtte stå for gjennomføring av aktivitet og underholdning.

Velger du for eksempel en tryllekunstner som underholdning, kan tryllekunstneren både være «hovedunderholdningen», men også fungere som toastmaster/konferansier og ta gjestene med inn i de forskjellige fasene av julebordet. En tryllekunstner kan også tilpasse showet etter lokalet, og har med seg utstyr selv. Les mer om hvorfor du bør velge en tryllekunstner som underholdning her.

6. En god invitasjon gir bedre oppmøte

Invitasjonen bør inneholde informasjon som:

  • Tid og sted: Dato, klokkeslett og hvor julebordet finner sted. Veibeskrivelse og informasjon om parkering kan også være nyttig.
  • Svarfrist: Det kan være kjekt å vite hvor mange som kommer en stund i forkant av julebordet.
  • Informasjon om mat og drikke: Hva serveres, og hva må gjestene eventuelt ha med eller betale selv? Hvem kan de henvende seg til ved allergier?
  • Tema/kleskode: Er det noe spesielt gjestene skal ha på seg? Nisselue? Røde klær?
  • Underholdning: Dette kan du holde hemmelig for å overraske gjestene – men god underholdning kan også fungere som et trekkplaster!
  • Informasjon om påmelding: Hvem skal de kontakte for å melde seg på? Koster det noe, og hvordan kan de i så tilfelle betale?

Book en tryllekunstner til julebordet – få et magisk julebord

Vi leverer Magiske Kvelder som blir snakket om i årevis. Vårt mål er å gjøre det enkelt å booke en profesjonell tryllekunstner som passer for deg. Derfor har vi samlet noen av landets fremste tryllekunstnere som er gode på forskjellige ting.

About Post Author

Rose

Leave a Comment

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *